FAQ

Vous trouverez ci-dessous un aperçu des questions les plus fréquemment posées :

Hulp in de apotheek reserveren

Waarom kan ik geen apotheker-vervangers zien?

Enkel apothekers die over een geldig APB nummer beschikken, kunnen apotheker-vervangers raadplegen en reserveren via het Fagron Compounding Services platform. Gelieve een account aan te maken en vervolgens uw gegevens aan te vullen, zo kunnen onze medewerkers uw account verifiëren en activeren. U ontvangt een bevestigingsmail van zodra uw account werd geactiveerd. Een account aanmaken is kosteloos.

Waarom kan ik geen apotheker-vervanger reserveren?

Indien u apotheker-vervangers ziet, maar deze niet kan aanklikken of reserveren, dan betekent dit dat er in uw regio nog geen vervangers actief zijn voor FCS. We zijn echter steeds op zoek naar nieuwe profielen.

Wenst u uw apotheek alvast op onze wachtlijst te plaatsen? Dat kan hier!
We nemen dan opnieuw contact met u op zodra een vervanger start in uw regio.
Uw apotheek laten registreren op onze wachtlijst is kosteloos.

Hoe lang op voorhand dien ik een apotheker-vervanger te reserveren? Kan dit nog de dag voordien?

De reservering gebeurt bij voorkeur zo vroeg mogelijk. Indien u last minute hulp nodig heeft (< 72u voor de start van de opdracht), kan u geen gebruik meer maken via de online reserveringsmodule. Mogelijks zijn er echter wel nog beschikbaarheden. Neem in dat geval steeds rechtstreeks contact met ons op, zodat we voor u kunnen bekijken wat nog mogelijk is.

Kan ik ook al voor langere periodes reserveren?

Dat is zeker mogelijk. U kan afzonderlijke dagen reserveren of lange, aansluitende periodes, of een combinatie van beide. Selecteer eerst een apotheker-vervanger naar keuze. Selecteer vervolgens alle gewenste dagen en dagdelen. Om een volledige dag te reserveren, dient u beide dagdelen (voormiddag en namiddag) te selecteren. U kan eenvoudig doorheen de kalender bladeren zonder dat u uw selectie verliest, zo kan u in één reservering de gewenste dagen selecteren over verschillende maanden heen.

Mijn apotheek heeft langere openingsuren (>8u/dag), hoe kan ik toch reserveren?

Via FCS worden apotheker-vervangers standaard geboekt voor 4 uur (halve dag) of 8 uur (volledige dag). Wenst u aanwezigheid van de vervanger gedurende ruimere openingsuren van uw apotheek? Dan kan u dit op verschillende manieren aangeven:

  • Gebruik de online reserveringsmodule en geef onderaan het totaal aantal werkuren van uw apotheek in.
  • Gebruik de online reserveringsmodule en geef bij het confirmeren van uw reservering aan gedurende welke uren u precies aanwezigheid van de vervanger wenst. U kan hiervoor gebruik maken van het veld ‘Bestelnotities’ in de laatste stap van uw reservering.
  • Vraag een offerte aan en geef zo gedetailleerd mogelijk mee wat u precies wenst. We koppelen zo snel mogelijk naar u terug.

Opgelet: de prijs van de reservering wordt achteraf – na het bevestigen van uw reservering – manueel gecorrigeerd in functie van het aantal gevraagde additionele werkuren. Gelieve er rekening mee te houden dat het totaalbedrag op uw factuur daardoor kan afwijken van de totaalprijs op de reserveringsbevestiging.

Kan ik een gemaakte reservatie annuleren?

Neem steeds rechtstreeks contact met ons op in geval van annulering, en doe dit zo snel mogelijk. De voorwaarden voor het annuleren van een gemaakte reservering staan beschreven in de ‘Overeenkomst Consultant’.

Het opvragen van een offerte staat niet gelijk aan een reservering. Pas wanneer u onze offerte ontvangt en deze confirmeert, wordt een reservering definitief en ontvangt u hiervan een bevestiging. Indien u rechtstreeks reserveerde via de online reserveringsmodule, is uw reservering wel meteen definitief.

Bereidingen uitbesteden

Waarom kan ik geen producten zien?

Enkel apothekers die over een geldig APB nummer beschikken, kunnen producten bekijken en bestellingen plaatsen via het Fagron Compounding Services platform. Gelieve een account aan te maken en vervolgens uw gegevens aan te vullen, zo kunnen onze medewerkers uw account verifiëren en activeren. U ontvangt een bevestigingsmail van zodra uw account werd geactiveerd.

Quelles préparations peuvent être externalisées ?

Nous pouvons vous offrir une solution pour tout type de préparation magistrale.

Fagron Compounding Services travaille en collaboration avec des pharmacies de préparation certifiées qui, grâce à leurs vastes installations et à leur équipements de pointe, peuvent prendre en charge la plupart des types de préparations magistrales pour vous, notamment :

  • Formes sèches (capsules, capsules enrobées, poudres…)
  • Préparations semi-solides à usage cutané
  • Solutions à usage interne et externe
  • Solutions stériles à usage interne et externe
  • Émulsions et suspensions liquides à usage interne et externe
  • Suppositoires

Het productassortiment dat via het Fagron Compounding Services platform wordt aangeboden bevat zowel klassieke formules uit gevalideerde formularia als innovatieve formules op basis van specifieke, geavanceerde basissen zoals TrichoSol™, SyrSpend® SF, …. Daarnaast kunt u eender welke afwijkende formulatie aanvragen. Dergelijke nieuwe aanvragen worden in zo kort mogelijke tijdsspanne verwerkt, zodat u uw bereiding snel in ontvangst kan nemen.

Je veux connaître le prix d’une nouvelle formule avant de passer ma commande.

Wanneer u een product niet kan terugvinden in ons portfolio, kan u een afwijkende formule aanvragen via het formulier ‘Nieuwe formule‘. Onze medewerkers onderzoeken eerst uw aanvraag. Alvorens de bereidingsapotheek de bereiding kan aanvangen, hebben we uw finaal akkoord nodig. U krijgt daarom van ons een vrijblijvend prijsvoorstel met meer details rond de samenstelling van het product, waarna u uw bestelling via een unieke link kunt confirmeren. Op dat moment wordt uw bestelling pas definitief. Kregen we geen feedback? Dan nemen we eerst even contact met u op.

Chaque « nouvelle demande » est totalement sans engagement et n’est convertie en commande que si vous êtes d’accord avec la composition et le prix proposés.

Hoe verloopt het bestelproces voor magistrale bereidingen?

Stap 1 – Selecteer de formule die u wenst uit te besteden of dien een aanvraag voor een nieuwe formule in;

Étape 2 – Ajoutez le numéro d’ordre attribué à votre prescription et confirmez votre commande. Il n’est pas nécessaire d’envoyer la prescription elle-même.

Étape 3 – Votre préparation est faite et préparée pour l’expédition ;

Étape 4 – Vous recevez la préparation ainsi que le rapport de préparation ;

Étape 5 – Après l’expédition, vous recevez une facture de la pharmacie sous-traitante. Après le paiement de la facture, votre commande est terminée.

Dans quel délai vais-je recevoir une préparation externalisée ?

Commandé avant 10 heures = livré le lendemain (matin)

We engageren ons om elke bestelling die op een weekdag vóór 10u werd geplaatst en bevestigd,
de daaropvolgende weekdag bij u te leveren, waar mogelijk in de voormiddag. Dit geldt voor alle producten die u rechtstreeks vanop onze webshop kan bestellen.

Voor nieuwe aanvragen – d.w.z. elke formule die nog niet op het platform terug te vinden is en waarvoor u een formulier ‘Nieuwe aanvraag’ heeft ingediend – is er vaak meer onderzoek nodig en dienen de nodige wijzigingen te worden aangebracht in ons systeem. Om die reden vragen wij u om rekening te houden met 2 werkdagen. Uiteraard doen we ons uiterste best om nieuwe aanvragen zo snel als mogelijk te behandelen, u wordt op de hoogte gebracht van elke stap in het proces.

Comment ma commande sera-t-elle expédiée ?

Alle bestellingen worden verzonden via temperatuurgecontroleerd transport.
Voor leveringen in Vlaanderen doen Fagron Compounding Services en de uitbestedingsapotheken hiervoor beroep op de Belgische firma Raes Pharmaceutical Logistics, een gekende en uiterst betrouwbare speler in de farmaceutische distributieketen. Zo bent u zeker van een correcte bewaartemperatuur van productie tot levering in uw apotheek.

Combien coûtent les frais de transport ?

Le frais de transport pour un envoi standard à température contrôlée est de 15 €. Vous pouvez économiser ce coût en regroupant plusieurs préparations par commande : les commandes à partir de 50 € seront expédiées gratuitement.

Mijn account

Comment créer un compte ?

Ga naar ‘Mijn account‘ en vul onder ‘Registreren’ de gevraagde velden in om een nieuw account aan te maken. In enkele klikken is uw account aangemaakt. Om producten te kunnen zien, dient u eerst nog uw adres- en facturatiegegevens verder aan te vullen, nadien kunnen onze medewerkers uw account verifiëren en activeren. U ontvangt een bevestigingsmail van zodra uw account werd geactiveerd.

J’ai créé un compte / passé une commande, mais je n’ai pas reçu d’e-mail de confirmation.

Mogelijks is dit automatisch gegenereerde bericht bij uw ongewenste e-mails terechtgekomen. We raden u aan uw spam mailbox te controleren en Fagron Compounding Services als betrouwbare afzender aan te duiden. Via accountoverzicht kan u steeds de status van uw account en een overzicht van uw bestellingen raadplegen.

Ik heb een account aangemaakt, maar kan geen producten of apotheker-vervangers zien.

Enkel apothekers die over een geldig APB nummer beschikken, kunnen producten bekijken en bestellen of apotheker-vervangers reserveren via het Fagron Compounding Services platform. Na het aanmaken van een account dient u uw adres- en facturatiegegevens aan te vullen, zo kunnen onze medewerkers uw account verifiëren en activeren.

Vos données ont-elles déjà été complétées ? Notre équipe fera de son mieux pour vérifier et activer votre compte dans les meilleurs délais. Vous recevrez un e-mail de confirmation dès que votre compte aura été activé.

Ik heb een account aangemaakt, maar kan geen producten bestellen of apotheker-vervangers reserveren.

Producten bestellen

De Belgische wetgeving vereist een samenwerkingsovereenkomst tussen U, de uitbestedende apotheker of ‘opdrachtgever’ enerzijds, en de bereidende apotheker of ‘onderaannemer’ anderzijds. Deze overeenkomst bevat wettelijk bepaalde info, en beschrijft onder meer de rechten en plichten van elke partij. U kan deze overeenkomst eenvoudig digitaal aangaan via het Fagron Compounding Services platform. Ga hiervoor naar ‘Account‘ en klik aan de linkerzijde op ‘Overeenkomst bereiding’. Nadat u de overeenkomst heeft ondertekend, krijgt u een bevestigingsmail en kunt u onmiddellijk overgaan tot bestellen.

Apotheker-vervanger reserveren

Om een apotheker-vervanger te kunnen reserveren dient u éénmalig een instructieovereenkomst te ondertekenen tussen uzelf en Fagron Compounding Services NV. Deze overeenkomst beschrijft onder meer de rechten en plichten van elke partij. U kan deze overeenkomst eenvoudig digitaal aangaan via het Fagron Compounding Services platform. Ga hiervoor naar ‘Account‘ en klik aan de linkerzijde op ‘Overeenkomst Consultant’. Nadat u de overeenkomst heeft ondertekend, krijgt u een bevestigingsmail en kunt u onmiddellijk overgaan tot reservering van een apotheker-vervanger.

Comment puis-je modifier les détails de mon compte ?

U kunt uw gegevens aanpassen via ‘Account‘. Opgelet: van zodra u uw adresgegevens wijzigt, is er opnieuw een verificatie vereist door onze medewerkers en kunt u tijdelijk geen bestelling plaatsen.

Comment puis-je changer mon mot de passe ?

U kunt eenvoudig een nieuw wachtwoord instellen via ‘Account‘.

J’ai oublié mon mot de passe, que faire ?

Ga naar ‘Account‘ en klik op ‘Wachtwoord vergeten’. Aan de hand van uw gebruikersnaam of e-mailadres kunt u een nieuw wachtwoord instellen.

Overige

Quelle est la différence entre Fagron Compounding Services et Fagron Sterile Services ?

D’une part, Fagron Compounding Services NV est titulaire d’une licence de fabrication (pas de pharmacie). Sur le site de production de Fagron Compounding Services NV à Bornem, des préparations aseptiques et/ou à haut risque sont fabriquées pour le compte des pharmacies, principalement les pharmacies d’hôpitaux, sur la base d’une ou plusieurs spécialités enregistrées et selon les directives de qualité GMP les plus strictes en vigueur. Les présentations typiques sont les seringues prêtes à l’emploi, les poches de perfusion, les mélanges pour la nutrition parentérale totale (NPT), etc. Ces préparations magistrales sont proposées sous le nom commercial « Fagron Sterile Services« .

D’autre part, Fagron Compounding Services propose une plateforme numérique d’externalisation de magistrales, sur laquelle seules des préparations magistrales, réalisés par des pharmaciens sous-traitants (collègues pharmaciens d’officine ayant obtenu une autorisation spécifique à cette fin) peuvent être commandés. La plateforme Fagron Compounding Services facilite l’externalisation de pratiquement toutes les préparations magistrales entre les pharmacies d’officine, et offre donc une gamme plus étendue. En principe, elle comprend toutes les formes galéniques, même les formules qui s’écartent de notre gamme standard sont possibles. Grâce à la plateforme Fagron Compounding Services, vous pouvez confier vos préparations à un collègue pharmacien de manière rapide, facile et avantageux.

Fagron Sterile Services et Fagron Compounding Services sont des noms commerciaux de Fagron Compounding Services NV.

Comment puis-je, en tant que pharmacie sous-traitante, me connecter à la plateforme Fagron Compounding Services ?

Neem contact op met onze medewerkers, wij helpen u graag verder op weg!

Hoe kan ik zelf vervanger / consultant worden voor Fagron Compounding Services?

We zijn doorlopend op zoek naar nieuwe profielen voor onze consultancy dienst. Bent u apotheker of apotheekassistent en op zoek naar een interessante uitdaging? Solliciteer spontaan via contact of raadpleeg hier alle openstaande vacatures!


Het antwoord op uw vraag niet gevonden? Neem contact met ons op!